xoves, 7 de outubro de 2010

Galeguismo=Esquerda: historia dunha anomalía


"Galeguismo=Esquerda: historia dunha anomalía
Por Carlos Vázquez Padín | Santiago | 05/03/2010
Se lermos a Justo Beramendi, catedrático recoñecido como a maior autoridade académica sobre a historia do galeguismo político, no seu texto publicado xunto con Xosé Manoel Núñez Seixas e titulado “O Nacionalismo Galego” di o seguinte con respecto ao movimento galeguista da segunda república e ao impacto que nel tivo o franquismo...
“un movemento nacionalista en paulatino ascenso, que conquería ir dotandose dunha base social ampla e diversificada (…) máis que ainda non estaba dabondo artellada e asentada como para resistir o impacto terríbel da Guerra Civil e os longos 39 anos da ditadura franquista (…) a memoria histórica do nacionalismo galego non sobreviviu sen embargo entre os seus primeiros votantes e a masa dos seus afiliados da maneira que sí o fixo en Cataluña e o País Basco: en 1936 producese unha clara ruptura xeracional (…) isto implicará que o nacionalismo galego haberá ser practicamente reconstruido ex novo baixo o franquismo”.

No Partido Galeguista da segunda república coexistian distintas tendencias ideolóxicas que ian desde as máis progresistas de Castelao ou Bóveda ás máis tradicionalistas ou conservadoras de Otero Pedrayo ou Vicente Risco, non existia, porén unha tendencia marxista ou declaradamente socialista ou comunista dentro do PG. Os mesmos autores afirman que o Sempre en Galiza supón a fixación ideolóxica do nacionalismo nos postulados da áa liberal-democrática do PG. En todo caso parece dificilmente discutible que o PG era un movemento de amplo espectro ideolóxico pero ubicado dentro dun abano de ideoloxías non moi lonxanas ao centro político, sen presenza do marxismo e do fascismo. A ruptura xeracional que supón a ditadura fai que se perda ese capital político interclasista da segunda república e que o galeguismo político rexurda nos anos sesenta coa incorporación do pensamento marxista, a través das duas familias ideolóxicas da esquerda galeguista, primeiro a UPG e posteriormente o PSG, que non deixan de ser, case cincuenta anos despois, as duas familias políticas, con matices, que se continuan a disputar o control do galeguismo de esquerda neste momento histórico, a través dunha loita a morte no seo do BNG.

Cataluña logra pasar a longa noite de pedra nas mellores condicións das tres nacionalidades que conseguiran a aprobación do seu estatuto na II República, ERC e UDC xa existian naquela altura e como aportación novedosa aparece a CDC de Pujol nos anos setenta, filla dun entorno social xa moi favorable ao catalanismo político que permite que o dano da ditadura sexa menor, o Pais Basco pasao peor, o PNV resiste coa suficiente forza para acadar o poder xa nas primeiras eleccións autonómicas pero a dinámica reactiva xerada pola ditadura provoca unha máis das suas excrecencias negativas e destrutivas: ETA.

É portanto o longo periodo ditatorial, o que en Galicia acaba provocando que un galeguismo de amplo espectro e próximo ao centro como o da segunda república, se convirta nun galeguismo de inspiración marxista e ubicado nun estremo do mapa político deixando todo o espazo central para formacións políticas de ámbito estatal, algún politólogo definiu ao BNG, ao meu xuizo con pleno acerto, como “la Izquierda Unida Gallega” tanto pola sua inspiración marxista como polo seu modelo organizativo baseado na creación dunha frente controlada con manu militari por un partido comunista, no caso galego a UPG e no español o PCE. Isto para calquera que considere a Galicia como o seu país e o seu marco de acción política non pode ser visto senón como un verdadeiro drama, que país pode ter viabilidade de futuro cando só unha organización ubicada no 2,8 na escala de 0 a 10, sendo 0 o estremo esquerdo e 10 o estremo dereito, polos cidadáns galegos segundo o CIS, reinvidica o dereito a existir dese país?.

É a ruptura xeracional e a dinámica acción-reacción dunha ditadura fascista de coarenta anos que da orixe a ese corremento do galeguismo cara á esquerda, non descubro a pólvora dicindo que o franquismo fixo moito mal por acción e por reacción e moitas das suas consecuencias ainda perduran trinta e cinco anos despois da morte do ditador. Porén estamos no 2010, é o momento no que xeracións de galegos que xa non fomos socializados no franquismo, nen influidos pola sua negativa dinámica de acción-reacción os que temos que pór sobre a mesa a necesidade urxente que este País ten de crear algo novo, algo que non sexa debedor en absoluto ou fillo da ditadura nin por acción, como o PP que ainda non condenou esa ditadura, nin por reacción, como o BNG e que normalice o menú político galego para acometer a sua imprescindible homologación aos paises máis avanzados do noso entorno occidental europeo, a aparición de Converxencia XXI neste momento non ten nada que ver coa casualidade, coincide coa chegada á madurez política e persoal dunha xeración á que o franquismo xa non nos influe e non nos produce máis que o fondo rexeitamento que como amantes da democracia e da liberdade sentimos por calquera ditadura de esquerdas ou dereitas en calquera lugar do mundo."



mércores, 6 de outubro de 2010

Castañazo Rock

En Chantada o castañazo.

Boicot. Banda Bassotti. Ruxe-Ruxe. Alén. Para o día 30 de outubro

Obrint Pas. Fe de Ratas. Dakidarría. Guezos. Para o 31 de outubro


Tamén en Galizauberalles2

martes, 5 de outubro de 2010

Exposición e esvaciamento

Sacado de "Xgaliza"


Despois da queda do bipartido foron moitos os que se puxeron a debullar as verdadeiras razóns polas que o recoñecemento e respecto pola lingua tiña involuído a etapas prefraguianas. Un dos argumentos que se utilizaron foi o da "exposición" que en termos sinxelos significaría que determinados avanzos na normalización lingüística, quer dicer, o 50% curricular ensino, a creación da rede de galescolas, a publicación dun xornal en vísperas eleitorais, a utilización indiscriminada por Quintana da forma Galiza,... provocaran unha forte reacción do españolismo, a cal, rematou collendo corpo en determinados sectores sociais que fixeron da causa contra o galego o principal albo dos seus furibundos ataques. Esta tese basearíase en que a intervención lingüística do nacionalismo durante o bipartito foi excesivamente "provocadora", cando o que cumpría era disimular para así manterse no "poder" indefinidamente. Outra lectura máis elaborada foi a do quinismo, que despois de constatar o cerco salvaxe contra o galego, tentou un achegamento ao "bilingüísmo harmónico" para calmar a besta.
Sen embargo, a análese anterior con todos os matices esquece unha premisa fundamental: a realidade colonial de Galiza, que implica a indisolubilidade dos factores da alienación cultural-lingüística cos procesos de expoliación económica e desvertebramento social. Corolario do devandito é que, a diferencia doutras realidades nacionais sometidas ao Estado Español, a resposta nacional libertadora do pobo galego, en última instancia, debe meter nun só paquete a reivindicación lingüística, a defensa do territorio, a loita contra a explotación social e a reclamación do real autogoberno.
A pregunta que se desprende disto é sinxelamente: que foi o que fallou na estratexia do nacionalismo para que o poder realmente existente se cebase de tal maneira nos procesos normalizadores ata conseguir frealos, non coa indiferencia social, pero si cunha resposta o suficientemente aillada para conseguir o avance da españolización rampante deste momento?
Non cabe dúbida de que o esvaciamento das políticas alternativas do nacionalismo de esquerdas á ofensiva neoliberal de longa traxectoria, a camuflaxe dos discursos e poses co medio dominante e a ruptura co movemento social, son as principais causas deste proceso que se descrebe. O galego terá futuro se se defende o territorio, se as clases traballadoras avanzan en procesos de emancipación social e, complementarmente, a defensa dos servizos públicos contra a vaga exterminadora neoliberal avanzará máis en canto a conciencia de comunidade se afortale, e para iso nada máis aglutinador e poderoso que a nosa única lingua. Velaí un posible camiño.


luns, 4 de outubro de 2010

The Bloque Horror Picture Show


Sacado de "EL País"

 

XOSÉ MANUEL PEREIRO

The Bloque horror show
XOSÉ MANUEL PEREIRO 01/07/2010

En una prueba más de que los partidos son una bicicleta electoral que, si se para, se cae, todos han presentado ya públicamente sus candidatos a unas municipales que tendrán lugar dentro de un año. Cada uno a su estilo tradicional. El PP los ha exhibido tan estupendamente como en una puesta de largo concebida para que los postulantes muestren su palmito. Venus salidos de las aguas directamente de la vieira, sin los esfuerzos y trabajos de gestación y parto democráticos. Puros como Úrsula Andress en 007 contra el Doctor No. El PSdeG se ha limitado a confirmar a los alcaldes y a poner en marcha una gira conjunta tipo Víctor Manuel & Ana Belén y amigos, precedida de un espectáculo en el que prometió a los progresistas necesitados de esperanza que hará en Galicia exactamente lo contrario de lo que está haciendo en Moncloa. En el campo nacionalista ha sido un vía crucis que habrá satisfecho a los entusiastas de que los partidos tengan las paredes de cristal, pero ha puesto los pelos de punta a los que no soportan la retransmisión de las operaciones quirúrgicas. Y, sobre todo, ha dejado innecesariamente tocados a buena parte de los actuales representantes municipales del BNG y cuestionados inmerecidamente a otros que lo serán. Como The Rocky Horror Show, pero sin música.
En el PP, salvo empecinamientos concretos y anomalías rurales, se entiende que ir de candidato a alcalde es una cuestión de oportunidad, y llegar a serlo o dejarlo, cosas de la vida. Si no obtienes eso, ya caerá otra cosa. En el PSOE, excepto algunos fichajes que parecían de príncipes y resultaron ranas (y viceversa), ayudan a los candidatos a que se forjen su propio destino y después acampen en él. Independientemente de valías individuales y personajes providenciales, e incluso de apuestas garrafales, en ambos partidos saben que la marca garantiza un suelo de votos. En el BNG, sin embargo, los candidatos deben de ser la quintaesencia de la organización. Y si hay suelo, está muy abajo (en casos como Ferrol, en un par de concejales, de momento, dos legislaturas después de tener la alcaldía). Y ni siquiera hay perspectivas de que se vaya a elevar aprovechando el previsible y generalizado descenso socialista. Se supone que es por algo (por algo más que la supuesta conspiración universal o mediática que en el pasado no ha evitado éxitos).
Contra lo que afirman los especialistas en mostrarse ecuánimemente críticos con los que pueden, el sistema de elección de candidaturas en el BNG ha sido perfectamente democrático, sin ni siquiera tener que compararlo con aquel método que rigió en la etapa fraguiana del PP y que venía consistiendo en elevar al jefe sobre el escudo. Y ha habido las dosis de cainismo tradicionalmente consustanciales a la izquierda, pero tampoco nada del nivel de aquellas acusaciones de enriquecimiento ilícito en las primarias para suceder a Fraga, o del descubrimiento de prácticas caciquiles en la organización provincial del PP de Ourense por parte de una horrorizada dirección regional. El problema del proceso de elección de los candidatos del BNG es que revela que los militantes son todo, y los votantes, nada, o como mucho pueden mirar y dar tabaco.
No se ha vislumbrado en todo el proceso -meticulosamente democrático- atisbo alguno de propuestas a la ciudadanía. Ni de análisis de políticas locales ni de debate de qué candidatos pueden ser atractivos para aquellos electores que no tienen trienios como votantes del BNG. Quizás porque el papel reservado a la ciudadanía es refrendar la propuesta de la organización (más bien de la mitad más uno de la organización) y el de los candidatos, llevar a cabo las políticas que le indique la mitad más uno. El aserto, leído en algún foro, de que "más vale tener 10 representantes coherentes que 15 que no lo sean" está muy bien para el confort ideológico de los afiliados, pero muy mal para los electores, que se supone que apoyan una opción porque creen que harán una gestión más próxima a su punto de vista, o menos alejada. Es decir, para que hagan o intenten hacer. En un pequeño municipio del sur, cuando los concejales nacionalistas presentaron la dimisión por razones internas, sus detractores saludaron la decisión porque, aunque se quedasen sin representantes municipales, el ambiente en la organización local mejoraría sustancialmente (y el votante a secas, que se afilie o se resigne a votar a otros menos cohesionados).
"No hay verdades únicas, ni luchas finales, pero aún es posible orientarnos mediante las verdades posibles contra las no verdades evidentes y luchar contra ellas", decía uno de los intelectuales que intentó salvar los trastos del naufragio práctico y teórico de su generación, Manuel Vázquez Montalbán. En tiempos más terribles, pero más esperanzados, Bertrand Russell lo decía más sencillo: "¿Para qué repetir los errores antiguos habiendo tantos errores nuevos que cometer?".


venres, 1 de outubro de 2010

En Defensa do Tribunal Constitucional

Primeiro de todo unha modificación respecto a hora e lugar da comida post-congreso de Converxencia XXI:

"Restaurante Santa Isabel, rúa das Galeras, 15, Santiago de Compostela. Tel. 981-575-964
O Menú será:
1º Prato: paella.
2º Prato: tenreira asada
Bebida: refrescos, cervexa, viño da casa
Café
Prezo: 15 €
Hora comida 14h."

Dado que o congreso é maña non podía agardar ata o mercorés que é o día dos anuncios.

E agora unha breve reflexión para por fin a semana sobre o Estatut. NON me gusta a sentenza pese os meus coqueteos con UPyD, nin creo que sexa bo fíar no devandito tribunal como xa dixen noutro tempo.Porén as criticas que se verteron sobre o tribunal foron excesivas no senso de que este limitouse a cumplir a súa función. Podense introducir todas as matizacións que se queiran sobre se un tribunal cos mandatos de moitos dos seus membros caducados estaba lexitimado para ditar a sentenza ou non. O que si é certo é que desde o punto de vista legal estaba perfectamente capacitado para facelo e fixoo. En calquera sistema politico a lexitimidade so ten importancia no momento constituinte que establece a orde e legalidade das intitucións. Unha vez pasado ese momento se as institucións manteñen esa orde e legalidade o debate sobre a lexitimidade non deixa de ser unha mera cuestión moral ou de pataleta infantil dependendo dos argumentos empregados.
A outra gran cuestión: pode o tribunal imporse a vontade popular? Ten unha resposta afirmativa. De feito esa é a súa función básica: evitar que a vontade popular directa a través da rúa, ou indirecta a través do parlamento derrube a orde e as leis e derive na ditadura da maioría e na lexislación persoalizada. Non podemos estar felices cando o TC di o que nos gusta e cando di o que non queremos oír pasar a dicir que non vale e debe desaparecer. Un pouco de coherencia. Se realmente queremos depender so da nosa vontade debemos cambiar a orde vixente. E pode que a min me guste pouco esta e que sería moi feliz coa independencia, agora co que nunca estarei de acordo e coa mera imposición da maioría.
E con isto remata a semana do Estatut, a semana que ben comezo coa derradeira das semanas que teño planificada de antemán: a de caguemonos todos no BNG.